Chcete být v práci produktivní a kreativní? Delegujte vše, co udělá někdo jiný líp!

Nejen, že vás pak práce bude mnohem víc bavit, ale je to i skvělá prevence syndromu vyhoření.

A abyste si nemysleli, že kážu vodu a piju víno, nebo jak se to říká, povím vám příběh. A je to příběh z první ruky. Je to můj příběh.

Podnikat jsem začala v roce 2012, kdy jsem objevila metodu PlayWisely® a rozhodla se jí přivést do Plzně.

Měla jsem tou dobou ročního syna a nechtěla trávit celé dny v Klubu a být sama sobě zaměstnancem, a proto jsem se rozhodla přijmout lektorku.

Organizační, manažerské, marketingové a administrativní práce nebylo zas tak moc, tak jsem zvládala všechno sama. K synovi pak ale přibyla ještě dcera a po dalším roce další syn.

A pak se to stalo. Zlom přišel v roce 2014, když jsem se stala plzeňským Živnostníkem roku.

O nominaci mezi nejlepších 10 projektů jsem se dozvěděla v porodnici. Akorát se nám narodilo to zmíněné třetí dítě. Vítězství bylo neuvěřitelné. Jen v našem kraji se sešlo přes 240 projektů a vyhrál ten můj. Paráda! Začali se o nás zajímat novináři, rádia a dokonce o nás proběhl krátký spot na ČT24. Do hodiny po odvysílání přišlo 7 žádostí o ukázkovou lekci, do měsíce jsme zdvojnásobili počet klientů. Sen každého podnikatele.

Provoz nabral na obrátkách, noví zájemci o PlayWisely přicházeli sami a administrativy přibývalo. Rozesílat přihlášky, vystavovat faktury, starat se o spokojenost lektorky, marketing, akce pro veřejnost, psát zpravodaje pro rodiče, řešit nedorozumění a dotazy od klientů a mnoho dalších operativních a nahodile vzniklých záležitostí. Myslela jsem si, že to mám, ale neměla jsem. Pořád jsem k tomu měla 3 malé děti o které bylo potřeba se postarat, a tak jsem v tom omezeném čase, který mi zůstal, přirozeně začala upřednostňovat ty činnosti, které mě bavily. Horší už to bylo s rozesíláním faktur a hlídáním čerpání lekcí z předplatného. No a protože ty papíry fakt nemám ráda, nekontrolovala jsem ani příchozí platby. Pár klientů fakturu prostě neuhradilo a já to zjistila až po ukončeném čtvrtletním kurzu. Nezaplatili. Už nikdy.

Deleguju. Hurá!

Bylo to nepříjemné, ale naštěstí to nebylo likvidační. Nebyla to nic, co by se nedalo napravit. Nicméně mě tenhle zážitek přinutil začít hledat asistentku. Jestli vás teď napadlo něco jako: nojo, to se snadno řekne, ale kde se takový vhodný lidi berou, tak i tady mám pro vás pár tipů, které jsem za ty roky posbírala. Vše jsem sepsala do příspěvku s názvem 7 tipů které vám pomohou přijmout do týmu správného člověka. Co se v manažerských příručkách nedočtete.

Teď ale zpět k delegování. Nedokážu ani popsat ten pocit, když jsem část své agendy předala. Spadl ze mě balvan o velikosti Antarktidy. Kdybych věděla to, co vím teď, našla bych si asistentku mnohem dřív. Proč?

Protože když to něco, ať už je to cokoliv, děláte rádi, lidi to poznají. Poznáte to vy, poznají to vaši kolegové a poznají to i klienti. Tímhle rozhodnutím jsem uvolnila atmosféru u nás doma i v týmu a posunula kvalitu našich služeb na novou úroveň. Dobrý, co?

Co tedy delegovat?

𝟭. Činnosti, které vám vysloveně nejdou.

To jsou takové ty zjevné věci, které by vás ani nenapadlo nepředat. Typicky je to účetnictví, nebo technická podpora. Může to být ale cokoliv. Někomu nejde dělat přesné seznamy, pracovat s čísly, jinému vytvářet letáky, sytit sociální sítě nebo komunikovat s klienty. 

👉 Proč delegovat? Potřebujete to, ale je to mimo váš okruh schopností. 

𝟮. Činnosti, které nejsou váš talent.

Tyto úkoly nejsou tak zjevné, jako ty z bodu 1. S trochou bdělosti a vnímání sebe sama je ale jistě snadno odhalíte. Jsou to úkoly, které zvládnete dělat, ale víte, že by je někdo jiný dělal lépe. Úkoly, které odsouváte na později. Činnosti u kterých prokrastinujete. Rozpoznání talentů je klíčovým prvkem ke šťastnému podnikání

👉 Proč delegovat? Ušetříte spoustu času a výsledek bude mnohem lepší, než vy byste kdy sami zvládli.

𝟯. Činnosti, které vás nebaví. 

V tomto bodě jistě někdo z vás namítne, že přeci všichni musíme do určité míry dělat to, co nás nebaví. Ano, to je pravda. Nic není jen černé a bílé. Vše je o rovnováze. Nicméně věřím, že v téhle směsi nezábavných úkolů budou ty, které vás vysloveně otravují. A pokud se na ně zaměříte detailně, zjistíte, že to jsou ty, které vám nejdou nebo nejsou váš talent

👉 Proč delegovat? Získáte čas rozvíjet to, co vám jde. Výsledek pak nebude jen dobrý, bude skvělý! 

4. Činnosti, které vám jdou, ale … 

… raději byste svůj čas v práci vyměnili třeba za čas s rodinou, nebo za cestování. Pak je čas začít delegovat i to, co vám jde a baví vás. Jen to potom vyžaduje trochu víc komunikace mezi členy týmu a specifikaci kompetencí a zodpovědností. Ale ani tohle není nic, co byste nezvládli :).  


Pokud je pro vás téma delegování práce právě aktuální, mrkněte na můj e-book “Zbavte se části pracovních povinností. Efektivně v 5 krocích”. Po registraci vám ho pošlu úplně ZDARMA.


Ještě mě neznáte?

Jsem Šárka Škodová, Týmová koučka a líderka s 15-ti letou praxí.

Učím lidi ve vedoucích pozicích, jak navést tým k otevřenější a efektivnější komunikaci, jak posílit vztahy mezi lidmi, motivaci, angažovanost a celkově zlepšit atmosféru na pracovišti.

Rostoucím podnikatelkám pomáhám vybudovat stabilní tým. Rozdělit zodpovědnosti s ohledem na talenty lidí. Nastavit komunikační procesy a týmovou spolupráci tak, aby byla pro firmu užitečná, pro lidi pochopitelná a udržitelná.

Věřím, že za každou úspěšnou firmou stojí především spokojení zaměstnanci, kterým záleží na společném výsledku.

Chcete víc? Sledujte mě na Instagramu, Facebooku nebo LinkedIn.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *