9 největších zabijáků motivace

Vyvarujte se nejčastějších chyb, které lidi demotivují a snižují jejich pracovní výkony.

Vsadím se, že vás ani jeden z bodů nepřekvapí. Přesto, pojďte si je se mnou připomenout. Některé reakce máme tak silně zakořeněné, že se dějí někdy i tak trochu sami bez našeho vědomí. O to víc je pak potřeba si to připomínat.

Nikdy neříkejte: “To nejde.”

Ideálně si to ani nemyslete :). Nehodnoťte nápady a návrhy hned, jak zazní, i když vám v ten moment přijdou sebevíc mimo realitu. Místo toho zdůrazněte sílu pozitivního myšlení.

Nechte lidi rozvinout myšlenku, brainstormujte, naslouchejte. Nikdy nevíte, kdy se mezi návrhy objeví něco zajímavého, co vás posune. Možná uslyšíte tisíce nápadů, které nezrealizujete než přijde ten jeden, který vaší firmě přinese příležitost, o které jste možná ani nesnili.

Pokud budou lidé vědět, že mohou říct v podstatě cokoliv k tématu, bez toho, abyste je soudili, nebudou se bát sdílet. Nebudou se za svoje nápady stydět, protože si budou jisti, že je vyslechnete a jejich názor přijmete. 

Co to znamená v praxi? Doptávejte se. Používejte věty typu: “řekni mi o tom víc”, “jak to myslíš” nebo “jak konkrétně by nám tohle pomohlo”. 

Vyvarujte se nekonstruktivní kritiky

O tom, jak sdělit negativní zpětnou vazbu, aby byla přijata co nejlépe, jsem napsala samostatný článek Nikdo ji nemá rád. Řeč je o negativní zpětné vazbě. Jak na ni sebevědomě, aby byla zároveň přijata co nejlépe . Jako nejdůležitější prvek zpětné vazby považuju určitost.Tedy mluvíme o konkrétních situacích.

Co nejpřesněji pojmenováváme co se nám nelíbí a proč. Kde a kdy jsme se na tom dohodli. S konstruktivní kritikou je to to stejné. Buďte co nejvíc konkrétní. Navrhněte konkrétní nápady na zlepšení. Nabídněte pomoc.

Vyměňte “tohle se mi nelíbí”, nebo “tuhle část přepiš” za “tady bych se zaměřila konkrétně na x a y a napsala to třeba nějak takhle, aby to víc odpovídalo našemu záměru”.

Neignorujte individuální potřeby

Už jste to ode mě určitě slyšeli a uslyšíte to ještě mnohokrát. Každý jsme jiný, v jiné životní situaci a máme jiné potřeby. Jinou míru potřeby množství informací, styl komunikace, rozdílné talenty.

Podporujte rozmanitost a zdůrazňujte, jak odlišnosti mohou přispět k bohatosti týmu. Tuhle informaci můžete použít i v případě, že se vaši spolupracovníci na něčem nemohou shodnout, nebo se přímo hádají. Můžete napjaté situace využít ve prospěch cíle.

Připomeňte lidem, že přesně proto jste dohromady skvělí. Jeden jde do detailu, ale trvá mu to déle, jiný bedlivě střeží deadline, ale třeba mu uniká něco po cestě. Klidně popište konkrétní talenty lidí, pokud je víte. Hledejte cesty, jak talenty lidí spojit a dosáhnout dohromady skvělého výsledku.

Nepodceňujte význam jasné komunikace

Nejasné nebo matoucí sdělení může vést k nedorozuměním a ztrátě motivace. Snažte se komunikovat jasně a srozumitelně. Komunikujte co nejvíc nepřímo, aby si lidé nemuseli nic domýšlet. Čím víc prostoru pro domýšlení, tím větší pravděpodobnost, že si to každý vyloží po svém. 

Podporujte v týmu otevřenou komunikaci, vyvolávejte společnou diskuzi, zajistěte, že se každý kdo chce, může k dané věci vyjádřit. 

Neponižujte vaše spolupracovníky

A to ani před kolegy, zákazníky a klienty. Pokud vaši lidé udělají chybu, poukažte na ni v soukromí. Narovnejte s klientem situaci, omluvte se, vykompenzujte vzniklý nedostatek. Postavte se za své lidi. Společně pak hledejte možnosti, jak podobné situaci do budoucna předejít. Vylepšete procesy, lépe komunikujte cíle a vize. 

Přijměte nedokonalost jako součást vaší společné cesty. Chyby neexistují. Chyby jsou lekce. Chyby se stávají chybami až když je opakujeme.

Vyhýbání se konfliktu za každou cenu

Ukažte, že konflikty mohou být konstruktivní a mohou vést k růstu, pokud jsou řešeny s respektem a otevřeností. Konflikty jsou nevyhnutelnou součástí mezilidských vztahů. Je důležité se s nimi vypořádat konstruktivně a vyhýbat se pasivním-agresivním postojům. 

Velmi pomáhá pravidelně vytyčit prostor, kde mohou lidé odložit tíhu a promluvit o vzniklých nedorozuměním. Ze začátku to možná budou organizovaná společná sezení, ale uvidíte, že postupem času se lidé otevřou a dokážou spoustu situací vyřešit a vykomunikovat okamžitě, otevřeně, bez potřeby vaší asistence. 

Já osobně pro potřeby otevření komunikace a odložení tíhy nejraději pracuji s Retrospektivou, což je hravá a flexibilní technika. Víc o tom jak funguje a co může pomoct i vám, se dočtete tady:

>> Vedete lidi a chcete zjistit, jak být dohromady ještě lepší? <<

Ignorování názorů a pocitů

Ignorování nebo bagatelizování názorů a pocitů druhých může vést k narušení důvěry a motivace. Je důležité aktivně poslouchat a respektovat perspektivy ostatních.

Dejte také pozor na to, aby dostali všichni stejně prostoru se k situaci vyjádřit. Introverti mívají také skvělé nápady, ale často nebývají slyšet. Pokud se do diskuze aktivně nezapojí, vyzvěte je. Řekněte, že vám na jejich názoru také záleží. Myslete to upřímně. 

Nedodržování slibů

Nesplněné sliby mohou poškodit důvěru a snížit motivaci. Je lepší být realistický a dodržovat to, co slíbíte.

Samozřejmě se může stát, že něco slíbíte a teprve časem třeba zjistíte, že slib nebudete schopni dodržet. Pak to ale včas komunikujte! Můžete pak společně vymyslet, jak vzniklou situaci napravit. Lidé potřebují vědět, že na slib myslíte, že to pro vás je důležité. 

Nechtějte po lidech něco, co sami nejste schopni dodržet

Chcete aby chodili včas? Každý den kontrolovali maily a odpovídali na zprávy? Chovali se mile ke klientům, byli pozitivní, proaktivní? Byli upřímní, otevření, kreativní, pečliví, nebo cokoliv jiného?

Jděte příkladem.  

Pokud to budete vyžadovat, ale sami se podle toho nebudete chovat, nebude to fungovat. Svým chováním tvoříte firemní kulturu a ukazujete spolupracovníkům, jak chcete, aby tým fungoval.

Chcete víc? Sledujte mě třeba na Instagramu.

Ještě mě neznáte?

Ještě mě neznáte?

Jsem Šárka Škodová, máma 4 domškoláků, podnikatelka a pozitivní líderka s 15 letou praxí.

Učím podnikatelky a začínající lídry delegovat, přijímat lidi a budovat fungující a stabilní tým.

Ukazuji, jak lidi motivovat, aby podávali skvělé výkony. Jak pečovat o tým i jednotlivce, aby jim na firmě záleželo, chtěli ji rozvíjet, ale nevyhořeli.

Věřím, že za každou úspěšnou firmou stojí především spokojení zaměstnanci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *