Protože se po prvním rozdělení stávají nárokovými. Jak to myslím?
Pokud odměny rozdělují vedoucí, tak to v lidech bez hlubšího pochopení souvislostí sice vyvolá radost, ALE … ! Pokud byl letos dobrý rok, lidi pracovali nějak a za to dostali finanční odměnu, budou automaticky očekávat, že pokud tak budou pracovat i příští rok, odměna zase přijde. A když nepřijde, jsou zklamaní a demotivovaní.
“Vždyť jsme přeci pracovali stejně dobře, ne-li víc a líp. Tak jak je možný, že jsme odměnu nedostali! Vedení to prošustrovalo. Celý si to nechali a na nás nic nezbylo.” Jo, je to možná trochu přitažený za vlasy, ale podobným myšlenkách se možná leckdo neubrání.

Každý kdo podniká nebo řídí firmu ví, že …
Do ročního výsledku vstupuje spoustu dalších externích věcí, které třeba ani nemůžeme ovlivnit. Právní a byrokratické změny, změny chování trhu, změny potřeb našich klientů a zákazníků, investice, konkurence a možná i trocha štěstí a další nepředvídatelné události.
Jenže všechno tohle se dost špatně komunikuje spolupracovníkům. Všichni mají dost své práce a starosti vedení je upřímně ani moc nezajímají. Pro lidi má většinou největší váhu přímá linka mezi tím kolik pracují a kolik peněz za to chtějí. A za lepší práci a lepší výsledky by přeci měla přijít větší odměna.
Hedónická adaptace
I v případě odměn se totiž u lidí projeví tzv. Hédonická adaptace. Slyšeli jste o ní někdy? Jde o psychologický proces, kdy si člověk postupem času zvykne v podstatě na cokoliv a stejná situace už v něm pak dál nevyvolává pozitivní (nebo negativní) pocity. Jednoduše řečeno situaci přijmeme jako standard a už nás nemotivuje (nebo neirituje :)).
Tak jak s tím tedy naložit, když přeci jen chceme mezi lidi peníze rozdělit tak, aby byli spokojení? Protože proto to přeci děláme, ne?
Nechte je, ať sami rozhodnou komu a kolik.
Přijde vám to šílený a nemožný? Není! Vím, že to jde. Mám osobní zkušenost.
Základem je ale naprostá upřímnost a fungující důvěra mezi členy týmu. Důvěra, že každý, kdo bude mít nějakou pochybnost, jí sdělí. Důvěra, že se dokážete shodnout na návrhu, který bude opravdu vyhovovat všem. Důvěra, že jste schopní plodné diskuze, ale i kompromisů.
Můžete přijít s konkrétním návrhem rozdělit peníze mezi lidi, nebo nechat týmu úplnou volnost v tom, na co peníze použijí. Možná budete překvapeni tím, co vymyslí. Třeba by chtěli vylepšit společný prostor, nebo peníze investovat do seberozvoje, nebo je darovat na charitu.
Pokud chcete, aby byli lidi opravdu spokojení, měli by to být právě oni, kdo navrhne a rozhodne KAM a JAK peníze rozdělit.
Samozřejmě se očekává vaše zapojení do diskuze. Zkuste ale diskutovat z pozice kolegy/kolegyně, ne vedoucího.
Výhodou tohoto řešení je, že:
> Lidi rozumí tomu, jaká konkrétní částka se rozděluje.
> Ví, odkud se peníze vzali (transparentnost účetnictví).
> Mají možnost ovlivnit, na co a jak budou peníze použité.
> Jsou součástí rozhodovacího procesu, cítí vlastní důležitost.
> Budujete důvěru. V lidi, jejich názory a potřeby.
> Podporujete loajálnost a motivaci.
Nejčastější strachy: Co když se pohádají? Co když nás to jako tým naopak rozdělí?
Tohle všechno jsou docela přirozené a relevantní otázky. Pochybnosti by vás ale neměly odradit od toho to vyzkoušet :).
Pokud máte v týmu lidi, se kterými vám to úplně nefunguje, nebo jsou to netýmoví jedinci, tak určitě není rozumné začínat týmovou práci s tématem peněz. To by skutečně nemuselo dopadnout dobře. V tomhle případě vám doporučuju nejprve začít s intenzivnější péčí o tým jako celek.
Zkuste týmovou reflexi
Ta dává prostor lidem upřímně sdílet, co jim vyhovuje a co je v týmu brzdí. Z reflexe se pak snadno dozvíte, co je v týmu nefunkční a potřebuje vaší pozornost. Jestli vztahy, procesy nebo něco jiného. Techniku Týmové reflexe zvládnete docela jistě sami, ale pokud byste rádi napoprvé externího průvodce, jsem vám k dispozici.
Proč byste reflexi měli zkusit i vy a co o ní řekli moji klienti, se dozvíte kliknutím sem.
Pokud s týmem průběžně pracujete, ale i tak máte pochybnosti, zda to tým zvládne, můžete zkusit lidi otestovat na diskuzi o drobnějších investicích. Investicích do projektu nebo firmy. Debaty o penězích jsou vždycky citlivé a náročné, a to i u sladěných a uvědomělých týmů. Nečekejte, že tomu bude jinak.
Debatu o penězích vnímám ale jako skvělou zkoušku týmové pospolitosti. Jestli jsou lidi schopni se vlídně, ale asertivně postavit sami za sebe, ale zároveň i naslouchat ostatním, debatovat a dojít ke konsensu.

Doporučený postup
Předneste před vašimi lidmi variantu, že by o rozdělení odměn sami rozhodovali a uvidíte, jak na to zareagují. Můžete diskuzi načít, ale neočekávejte, že se rovnou všichni shodnete. Ani to nedoporučuju. My jsme si tuto diskuzi rozdělili do dvou setkání.
Na první schůzce jsme rozhodli, kolik peněz rozdělíme a na další setkání jsme pak každý přišel s variantou, jak rozdělení uchopit. Po přednesení návrhů pak proběhla společná diskuze a závěrečné hlasování a odsouhlasení.
Rozdělení do více schůzek s časovým odstupem víc než doporučuju. Introvertně nastavení lidé potřebují čas na promyšlení celé situace. Jejich vhledy a nápady budou určitě přínosem do společné diskuze. Potřebují na to ale čas. Stejně tak, pokud tento krok v někom vyvolá větší emoce, čas pomůže zhodnotit situaci s odstupem a přemýšlet nad možnostmi s chladnou hlavou.
Pokud to začnete, dotáhněte to
Nebude to úplně hladký? Nevadí! Aspoň budete vědět, co zlepšit příště. I kdyby výsledek vaší diskuze byl, že to rozhodnete vy, dotáhněte to. Není pro motivaci týmu nic horšího, než něco začít, dát lidem naději, a pak to nechat vyhnít.
Společné rozhodnutí by mělo být definitivní a nezpochybnitelné.
Pokud se jako tým na některé z variant shodnete, přijměte ji pro tentokrát jako definitivní. Pozdější znevažování a změny v rozhodnutí vyvolají v lidech nejistotu a nechuť. Pokud jsou ale nové návrhy relevantní, můžete je zapsat a využít při příští příležitosti.
První krok
Jste si jistí, že takovou diskuzi vás tým zvládne? Jděte do toho! Nejste si jistí? Začněte výše zmíněnou technikou týmové reflexe. Je vhodná pro všechny typy týmů a zvládnete jí i vy. Nikdy není pozdě začít pečovat o svůj tým. Je to investice, která se vám několikanásobně vrátí ;).


Ještě mě neznáte?
Jsem Šárka Škodová, podnikatelka, mentorka a líderka s 15-ti letou praxí.
Věřím v kouzlo vědomého leadershipu. Učím, Jak navést tým k otevřenější a efektivnější komunikaci. Jak posílit vztahy mezi lidmi, zvýšit motivaci, angažovanost a celkově vytvořit příjemnou pracovní atmosféru.
Rostoucím podnikatelkám pomáhám vytvořit takový tým, který bude s respektem rozvíjet jejich původní vizi. Učím, jak rozdělit zodpovědnosti s ohledem na talenty lidí, jak nastavit komunikaci a týmovou spolupráci tak, aby byla užitečná, pro lidi pochopitelná a udržitelná.
Věřím, že za každým úspěšným lídrem stojí především spokojení lidé, kterým na společném výsledku záleží.
Chcete víc? Sledujte mě na Instagramu, Facebooku nebo LinkedIn.