Chcete odjet a úplně vypnout? Zároveň ale chcete mít jistotu, že váš business bude dál šlapat jako na drátkách? Pak čtěte dál.
Nedávno jsme si s mužem dopřáli dálkový pochod přes Mallorku. 10 dní nejen bez dětí, ale i bez práce. Úplně jsem se odpojila a bylo to úžasně očistný!
Zápisky a postřehy z pochodu si můžete přečíst tu.
Když člověk celý den jenom jde, má dostatek prostoru na nejrůznější myšlenky. A já byla vděčná za to, že si tohle úplné odpojení můžu dovolit. Že mě moje týmy možná trochu postrádají jako člověka, jako člena party, ale že je moje nepřítomnost nijak nelimituje v každodenním počínání.
Nastavte si očekávání
To je otázka primárně na vás – lídry. Položit si jí ale může kdokoliv z týmu. Co očekáváte, že se stane v oblasti vašich zodpovědností v době vaší nepřítomnosti?
Tady asi hodně záleží na tom z jak velkého týmu jste a na jak dlouho odjíždíte. Možná si jen do e-mailu nastavíte automatickou odpověď s informací, od kdy do kdy jste pryč a tím je vše vyřešené.
Možná je ale potřeba, abyste pověřili někoho, kdo bude vyřizovat část vaší agendy. Možná je ale také potřeba, abyste někomu předali rozdělanou práci a on jí dokončil. Všechny tyhle myšlenky a očekávání si co nejpřesněji a nejupřímněji sepište. Pomohou vám pak v samotném předávání práce.
Definujte, co mohou kolegové vyřídit za vás a co musí počkat
Ideální je požádat jednu konkrétní osobu, která vás bude zastupovat, případně je dostatečně kompetentní k jednání nebo rozhodování. Může se stát, že toho má daná osoba sama až nad hlavu a není v jejích silách přibrat nic dalšího. I to je v pořádku. Jen si toto ujasněte předem.
Čím lepší komunikace, tím lepší výsledky a méně nedorozumění a zklamání.
Myslím, že je lepší být ke klientům upřímný, než naslibovat něco, co nebudete schopni dodat. Stejně tak je možná lepší rozdělanou práci odložit a dodělat po návratu, pokud máte konkrétní představu o výsledku, než předat s pocitem povinnosti, a pak se na dotyčného zástupce zlobit, že to neudělal podle vašich představ.
Předejte zodpovědnost
A klidně to řekněte i nahlas. Řekněte jí/mu, že za danou věc či agendu přebírá zodpovědnost a že je dotyčný plně kompetentní jednat. Divili byste se, jaký rozdíl takováhle maličkost udělá. Předejte symbolicky žezlo, zodpovědnost a důvěru.
Dejte důvěru
Důvěra je naprostý základ nejen spolupráce, ale i delegování. Pokud předáte práci, předejte s ní i důvěru, že daný člověk udělá to nejlepší, co bude moci.
Ono to možná nebude tak skvělé, jako kdybyste to udělali vy sami, ale bude to. Zatímco vy budete odpočívat :).
Nebo třeba zjistíte, že to ten někdo udělal líp než vy. A možná zvážíte danou věc delegovat natrvalo.
My nic z toho ale neděláme?!
Pokud si tenhle článek přečte někdo z mých stávajících týmů, může namítnout, že my přece nic takového neděláme. Skutečně. Neděláme. Protože už to nepotřebujeme.
Tím, že pravidelně komunikujeme, upřesňujeme si hranice mezi jednotlivými oblastmi zodpovědností, máme nastavené procesy, vzájemně se známe a víme co od sebe očekávat, tvoříme společně vizi a společně určujeme směr, naše činnosti jsou plně transparentní, společně se radíme, společně rozhodujeme a všichni si “vidíme pod ruce”, tak už tohle všechno plyne tak nějak samovolně.
Když vím, že kolegyňka odjíždí a já vím nejvíc o její oblasti, automaticky trochu přidám, převezmu to nejnutnější a vím, že pokud mi konkrétně nic nepředala, je všechno zajištěné a podchycené. Důvěřuju a jejím odjezdem se nestresuju.
Společný cíl je výhra
Dalším důvodem proč nám to takhle funguje, je fakt, že nám – celému týmu – na naší společné cestě a práci záleží.
Vím, že není v týmu nikdo, kdo by odjel a hodil za hlavu rozdělanou práci bez ohledu na to, co se stane až odjede.
Svoboda – důvěra – zodpovědnost. Tohle pravděpodobně nezajistíme těsně před dovolenou, je to běh na dlouhou trať.
O tom, jak proměnit zaměstnance ve spolupracovníky, kterým na firmě záleží, jsem napsala e-book s názvem 6 praktik úspěšného tým leadera.
S nastavením důvěry a zodpovědnosti nicméně můžete zaačít už teď. Můžete začít i pouhým uvědoměním, že byste chtěli, aby váš tým fungoval jinak ;).
Odpojte se
Dovolte si to a fakt se odpojte. Pokud přeci jen chcete být k dispozici alespoň někdy, stanovte si pracovní dobu.
Tím dáte kolegům konkrétní informaci o tom, kdy mohou očekávat vaší reakci a v případě náročné situace to zmírní jejich stres. Budou vědět, že se vaší reakce v konkrétní čas skutečně dočkají. Zároveň vám ale zůstane většina dne jen pro vás.
Já kontroluji pracovní zprávy jednou za den večer. Většinou po mě nikdo nic nechce, takže nepracuju :). Když po mě náhodou někdo něco chce, tak vím, že je moje pozornost opravdu potřeba a ráda jí dám.
Povedlo se. Bylo to bezva!
Klaplo to? Odpojili jste se a fungovalo to samo? Gratuluji! Nezapomeňte pochválit sebe i spolupracovníky.
Neberte to jako automatickou věc. Oceňte tým i jednotlivce. Otevřeně na společném setkání nebo jednotlivě. Poděkujte jim.
Byla to katastrofa …
Zkusili jste to a nepovedlo se to? Nefungovala komunikace nebo lidi nevěděli, co mají dělat? Nevadí!
Využijte toho. Dostali jste konkrétní zpětnou vazbu o slabých místech spolupráce, která potřebují vaší pozornost. Nemusíte se hroutit, přijměte to jako výzvu. Položte si otázku: “Co musíme společně zlepšit, aby to příště fungovalo?” Hloubejte! Co se nepovedlo a proč?
Zeptejte se i týmu, co navrhují. Možná budete překvapeni lehkostí jednotlivých řešení :).